02 April 2012

BORAK Wangsa Maju (sentimen PPSMI)

Faiz: Aku rasa Sains dengan Matematik kena ajar pakai Bahasa Inggeris.Nanti bila belajar di luar negara, terus jadi blur, tak tahu perkataan apa nak guna.

Zizul: Kalau macam itu, baik baiki sahaja pengajaran dalam Bahasa Inggeris buat apa nak masukkan dalam Sains dan Matematik.

Faiz: Tak boleh doh, dalam Bahasa Inggeris dia tak ajar ayat-ayat yang dia pakai dalam Sains dan Matematik.Macam adik aku, dia dah tahu perkataan bahasa Inggeris dalam Matematik.

Zizul: ......(bila nak sampai tempat makan ni)

Pada waktu aku menumpang rumah kawan lama di Wangsa Maju,aku tidak mahu memanjangkan debat. Satu, kerana Faiz ini membelanja aku makan nanti, dan satu lagi berwacana dalam kereta amatlah tidak patut dengan tajuk sebegini besar.Dua,bila ada dua orang atau lebih turut serta dalam wacana demikian, aku berbesar hati memanjangkan bicara. 

Lagi pula, bukan semua pelajar akan ke luar negara. Balik-balik, masuk ke IPTA dan IPTS tempatan jua. Itu pun Bahasa Inggeris diutamakan, bahasa Melayu pula dipinggirkan, hampir jatuh ke longkang ia.Berapa banyak ilmu yang kita boleh dapat dalam bahasa Melayu, selagi mana pemegang PhD menerbitkan jurnal dalam bahasa asing? Aku rasa wajib sangat usaha penterjemahan digiatkan lagi. 

No comments: