20 April 2011

BILA ISLAM MUNDUR, BUMI DERITA





Saya pernah membaca kenyataan Dr Jeffery Lang pada satu waktu dia masih ateis, sebelum menjadi Muslim yang setia; Jika Tuhan ada, kenapa masih lagi berlaku perang dalam dunia ini?
Kenyataan itu pun pernah diulang oleh Gautama Buddha, yang menjadikan Buddhism satu fahaman, bukannya agama. Jadi jangan hairan dengan kawan Tionghua kita yang non-muslim kata dia ni BTC, adakalanya Buddha, ada masanya Taoist, dan pada masa yang lain pula Confucius.

Menyalahkan Tuhan atas kezaliman diri sendiri, memang tak patut.Perang, pencemaran, kes jenayah yang melampau-lampau kita tak percaya akan statistiknya adalah bahana pada perlanggaran fitrah manusia.
 Mahu mengharapkan penyelamat macam Captain Planet dengan deklarasinya: "By your powers combined, I am Captain Planet!" kena usaha sendiri. Entah macam mana, saya teringat kartun ini yang saya tonton pada usia kanak-kanak dulu (1995-1998), superhero dengan kesedaran alam sekitar.

Kuasa super tu mungkin atau tidak wujud adalah persoalan lain. tapi saya pasti ada yang berusaha secara super setanding Captain Planet untuk dunia ini. Kaedahnya ada: Islam tanpa perlu penonjolan label jemaah itu, jemaah ini. Saya mendapat quote ini; Dunia kini derita dengan mundurnya Islam, atau umat Islam.

No comments: