26 October 2009

Circle, family,etcetera-etcetera

(macam biasa, klik kat komik dulu)

Kek marble, kek coklat bahan awalnya hampir serupa. Butter cup, gula, tepung sama digunakan. Perbezaannya kek coklat perlukan serbuk koko dan marble pula perlukan pewarna. Lagi ketara, RASANYA.

Manusia dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya 40 hari nuthfah, kemudian ‘alaqah, kemudian mudhghah...semua manusia melalui proses yang sama kemudian lahir di muka bumi dicetak oleh tangan yang berbeza. (Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda bermaskud “Manusia itu dilahirkan fitrah, ibu bapanyalah yang membentuknya Yahudi, Nasrani mahupun Majusi.”

Aku dan kau yang sedang membaca mungkin membesar dengan apa yang kita faham. Dengan kefahaman, pengalaman juga mejadikan kita matang.

Tapi adakah jalan yang kita lalui jalan yang betul? Kompas mana kita pakai? Peta mana kita nak ikut? Cukup ke keperluan kita? Apakah radar kita?. Nak gi travel, semuanya kena fikir. Inikan pula perjalanan tiada penghujung.

Kita kadang2 menjadi tertipu dengan usia, kononnya makin lama hidup makin matang, dan makin betul cara kita. Sehinggakan cara hidup yang jahil terbawa-bawa sampai mati. Kita tak macam resmi kurma, durian. Bila jatuh sesuai sangatlah makan. Manusia tak semua macam tu. Ada yang makin dekat dengan kubur, makin dekat pergi clubbing. Semakin lemah fiskalnya tapi semakin kuat nafsunya.

Kita tak lain tak bukan perlukan TARBIAH. Pendidikan ini membentuk, mencorak dan mengembalikan kita dalam keadaan fitrah sampai akhir hayat. Fitrah Islam, Cara hidup Islam. Untuk apa tarbiah ini?? Tak lain tak bukan satu proses menyediakan manusia ubudiyah kepada Allah, peribadi baik/soleh, dan mampu urus peranannya dunia akhirat, InshaAllah...

Atas nama tarbiah inilah dinamakan pelbagai nama yang sewaktu dengannya seperti usrah, halaqah, circle dan lain2. Bukanlah bila mana kita join usrah, halaqah ini, kita mesti tunduk berjalan sampai terlanggar tiang, mesti berkopiah, mesti bertudung labuh..sama sekali tidak!

Ia hanyalah satu proses memanusiakan manusia, satu proses meningkatkan individu secara terancang setingkat demi setingkat berdasarkan matlamat2 tertentu.senang cerita, satu proses untuk kita kenal siapa kita, dari mana kita dan kemana kita.

Disini lah medan kita untuk berubah dari baik kepada yang lebih baik, dari tidak bertudung kepada bertudung, dulunya banyak membazir kepada banyak sedekah, pemakaian makin sopan dan lain2. Perubahan ini bukan orang lain paksa, tapi TANGAN KAMU yang mengubahnya sendiri.

Pengalaman juga mengajar, tak perlu kita nak paksa-paksa orang lain berubah, ikut sahaja silibus Rasulullah pakai 1400 tahun dulu. Rasulullah kenalkan siapa Allah(mantapkan akidah), kenalkan syurga dan neraka. Ikut uslub Al-Quran, Al-Quran tidak diturunkan sekaligus supaya wahyu dapat dihadam, difahami dan mengamalkannya. Manusia kini pun sama, tak perlu berkeras, takut rapuh hatinya. Manusia lebih jatuh cinta pada kelembutan dan perhatian.

Usrah bukanlah proses menerima bulat2 apa yang disampaikan, mengganguk dan menjadikan kita mengantuk. Ia adalah proses diskusi ilmu, kita perlu bertanya jika tak faham, ia memerlukan KEFAHAMAN. Dengan kefahaman jugalah menjadikan kita tahu sejauh mana peta dan kompas yang kita guna menunjuk pada arah yang betul.

Rasulullah s.a.w. juga menyampaikan ilmu di rumah sahabat, dan menjadi tradisi pun sahabat2 berkumpul bersama Rasulullah, bersoal jawab. Kenapa tidak, kita yang banyak dosa dan kurang ilmu ini menghadiri perkara2 sebegini, untuk tambah ilmu kita untuk disampaikan pada anak2, mungkin masyarakat pada satu masa nanti, meningkatkan ukhwah/persaudaraan kita, amalan kita tidak lompang, jiwa kita makin kental, masa kita makin terurus, mematangkan kita, lebih banyak fikir untuk masa kemudian, hidup bermatlamat dan kurangkan dosa2 kita,di samping menambahkan pahala.

Saya tak kata, ini satu2nya jalan ke syurga but one of the ways untuk kita perbetul diri.

Biasalah, awal-awal join usrah selalu on-off, tiba-tiba jadi sibuk dan jadi penyibuk untuk lari dari usrah. Situasi ini normal untuk mereka yang masih belum jelas akan matlamat. Perubahan tidak boleh terlampau cepat, setingkat demi setingkat.

Begitu juga Eri, dia perlukan satu ‘energy’ yang boleh di cas setiap masa, kerana dengan aktiviti sebegini meguatkan lagi semangat, ukhwah dan ilmu untuk dia berubah. Jangan pandang luaran, tapi kesan dalaman bila berubah. Lihat sahaja Saidina Umar Al-Khattab, dahulunya sebelum peluk Islam kuat menentang ajaran yang dibawa Nabi Muhammad s.a.w. tetapi setelah peluk Islam, kehebatannya dan sumbangannya dalam memperjuangkan Islam sukar ditandingi.

Allah sama sekali tidak berhajat kepada hambaNYA tapi sedarlah diri skit, kita yang memerlukan Allah. Tarbiah sedikit sebanyak mengenal signifikan hidup pada Khalifah.


Komik:zizul arts

Teks: daniel_haikal

5 comments:

azizul said...

ini kisah sebelum Eri bertudubg labuh dan berpakaian sopan. komik tak ikut kronologi.

Deana said...

salam.azizul buat buku komik tarbiyah la pas nie.hehe.insyaAllah,blh jd 1 method p'dktan dakwah..

setuju x,nuar? hehe

putra-alkahfi said...

salam. bleh gak tu, cadangan yang baik.

FiFFyMin said...

macam kenal jak kisah ni... opss... gomenasai...^,^

Salam semua.... bagus ar tu, org sekarang lebih tertarik pada grafik..

ahhh~~ bukan skrg jak... dari dulu lagik.. kalau tngk sejarah tulisan.. kebanyakannya gambaran... contoh tulisan CINA... hehehe...

azizul said...

kalo dikomersialkan,nanti jadi niat lain.ni pun untuk suka-suka je.kalo nak juga komersial,tolong sokong ye.