02 January 2010

ESQ 165 MEMBINA KARAKTER MUSLIM



17-19hb Disember lalu saya dan sahabat cikgu Ismail berkesempatan mengikuti program ESQ di Pontian. Alhamdulilah program ini sangat bagus pada penglihatan, program ini bukan sama seperti program2 biasa.

1. Penyucian akidah ditekankan konsep Lailahaillallah, bahawa penciptaan alam semesta yang hebat ini di cipta oleh Allah s.w.t. Kajian sains dari semasa ke semasa membuktikan kebenaran apa yang ada di dalam Al-Quran, satu per satu. Subhanallah, hampir setiap kali ditunjukkan hasil kajian sains lidah kami tidak berhenti2 mengucapkan kebesaran Allah Maha Hebat ini. Fiman Allah s.w.t. yang bermaksud:

“Kami akan memperlihatkan mereka kepada mereka tanda-tanda (kebesaran) kami di segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Qur’an itu adalah benar. Tidak cukupkah (bagi kamu) bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?

(Surah Fussilat:53)

2. Sentiasa berfikiran positif dalam segala masalah. Mengikut pembacaan saya juga, satu-satu kejayaan datang hasil daripada 80% fikiran positif dan hanya 20% datang dari ilmu dan kemahiran.

Kita juga sebagai hamba Allah sepatutnya sedar Allah tak akan menzalimi hambanya, kita patut sabar dan anggap segala masalah adalah ujian dari Allah. Fikir positif dan pasti kita boleh selesaikan, InshaAllah.

3. Kami juga di ajar untuk sentiasa maju ke hadapan. Belajar dari Jepun sikap KAIZEN. Tidak salahlah apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir satu ketika dahulu “Dasar Pandang ke Timur”.

Belajar dari sikap Jepun yang sangat amanah, jujur, berwawasan dan sentiasa bersemanagat. Sikap ini patuhi kita amalkan oleh penjawat awam di Negara kita yang tidak amanah terhadap waktu bekerja.

4. ESQ menyentuh bagaimana kita nak jadi seorang pemimpin yang baik. Apakah ciri2 CEO yang Berjaya di dunia. Tidak sangka sama sekali 20 ciri2 itu adalah dari nama2 Allah, Allah yang Maha Agung. Nak tahu? Pergilah ESQ…hehe..

5. Setiap hari di awal pagi, sesi itu dimulai dengan taubat atas dosa2 dan minta pada Allah agar diberi hidayah pada kami. Kita juga sepatutnya begini iaitu muali hari2 dengan taubat dan agar kehidupan pada hari ini lebih baik.

Program motivasi ESQ ini bukan motivasi yang boring malah diselang seli dengan jenaka ilmiah malah membuka minda. Riak wajah motivator yang sejuk mata memandang, setiasa tersenyum, dekat pada penonton, pandai menarik perhatian menjadikan penonton sentiasa rasa seronok dan ilmu mudah masuk.

Saya katakana program seperti ini tidak rugi sama sekali. Ada duit pergilah kerana program ini ada beberapa step. Sangat bagus dan menjadikan seseorang itu bukan sahaja berjaya dalam bidang kerjaya, hebat IQ nya tapi spiritual dan emosinya juga akan baik, InshaAllah jika mereka benar2 ingin berubah.

Tidak lupa terima kasih pada cikgu Ismail, Pergerakan Wanita UMNO Pontian dan Pak Arief(Motivator yang saya kagumi).

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

ESQ Parenting Seminar
"Better Parenting for a Better World"

Pada 10/10/10 (Ahad)
di SACC, Shah Alam
akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
(Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

Harga : RM740
Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

(i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
(ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
(iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
(iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

Terima kasih.

Wassalam..