09 December 2009

PendaKwah mesti kenal MUSUH!!

Mungkin kita perasan atau sengaja tak perasan.

kenapa kadang2 ruh Islam dalam diri kita ada pasang surutnya..
Kenapa dakwah kita tidak sampai?
Kenapa dakwah kita tak sekencang puting beliung dan tak pernah berhenti?

Kadang2 kita sendiri tertipu dengan sekeliling kita iaitu “musuh kita” yang tak pernah berhenti sentiasa menghasut kita, menjatuhkan kita dan dialah penyebab utama melambatkan dakwah kita.

Mereka ini tak macam Superman atau Power Rangers, bila ada yang yang menentang baru nak bertukar ‘jadi’ superhero. Mereka sentiasa ‘menjadi’ diri mereka. Mereka itulah syaitan laknatullah dan nafsu diri kita. Benarlah kata Rasulullah s.a.w.
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud “Orang mukmin sentiasa di ambang 5 dugaan yang susah:-
1. Mu’min yang dengki padanya
2. Munafiq yang benci kepadanya
3. Kafir yang memeranginya
4. Syaitan yang menyesatkannya
5. Nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya
(Hadis ini ditakhrijkan oleh Abu Bakar Ibnu Lal dari hadith Anas dalam tajuk “Akhlak yang Luhur)

Tatkala Imam Hassan Al-Banna pun ada menyebut Jihad yang pertama dan kedua adalah Jihad melawan hawa nafsu dan Jihad melawan Syaitan. Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi pun sama menyebut dalam dalam buku Fiqh Awlawiyat.

SIAPA SYAITAN?

“Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka“.
(SURAH FAATHIR:6)

Allah s.w.t. telah pun perkenalkan syaitan sebagai musuh, kenapa kita masih berkawan dengan syaitan? Masih follow apa yang syaitan suruh?

Seorang lelaki Tanya kepada Hasa Al-Basri, “Wahai Abu Sa’id, adakah syaitan itu tidur?” . Hassan Al-Basri pun menjawab sambil tersenyum “Kalaulah syaitan itu tidur nescaya kita boleh berehat”

Pintu syaitan?
Marah, tergesa2, dengki, kedekut, takabbur dan buruk sangka. Pendakwah harus berwaspada tentang penyakit ini, sekali dia berjangkit dalam diri kita mungkin penyakit ini menjadi barah dalam imej seorang pendakwah.

Tetapi jika akhlak buruk ini masih segar dalam diri pendakwah, pendakwah mestilah memperbayak muhasabah, beristighfar, berdoa agar sifat2 buruk ini hilang dan baca balik buku2 yang di talaqi dengan murabbinya dulu…

JIKA SYAITAN PUN DIGARI DALAM BULAN RAMADHAN, KENAPA KITA PUNYA AMALAN MASIH SUAM-SUAM KUKU???
NAFSU, MUSUH DALAM SELIMUT….
Kata- kata Nabi Yusuf dirakamkan dalam Al-Quran

“ Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan) kerana nafsu sering menyuruh yang buruk, kecualai yang dirahmati Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun Lagi Maha Penyanyang”
(Surah Yusuf:53)

Nafsu sentiasa menyurh kepada keburukan, kejahatan dan ia lari dari fitrah. Lawan kepada kebaikan itulah nafsu.
Kalau ia tidak dikengkang dengan lingkaran taqwa dan agama, diperkukuh dengan tarhib dan targhib nescaya ia boleh menumpaskan dan menewaskan tuannya.

Zikrullah, Muraqabah dan Mujahadah melawan nafsu seperti puasa, kurang tidur boleh mengurangkan tuntutan nafsu.
BENDA NI BASIC SANGATLAH!!

Yes, benda ni memang basic, mungkin orang yang ditarbiah dan sampai ke tahap tinggi dan habis buku berjilid-jilid tak nak fikir dan baca bab ini, mungkin dia kata benda ni remeh sangat.

Memang remeh tapi momentumnya besar. Tapi halangan inilah patut dilepasi dahulu sebelum kita terjun ke medan dakwah yang cabarannya lagi hebat.

Jika bisikan syaitan dan hawa nasfu ini awal-awal sudah kita tewas, apatah lagi kita nak tarbiah orang lain, sebab itu kita mensti kenal factor yang melambatkan dakwah kita.

Kita tak kan mampu dirikan tiang, pasang atap mahupun aksesori lain, jika tak bina foundationnya. Nak tarbiah orang, nak pergi dakwah pada masyarakat, nak bangunkan daulah, kena lawan nafsu dalam diri dulu. Benda yang besar bermula dalam diri kita dulu, kalau kita tewas, macam mana nak bina daulah???

sebahagian dari daurah minggu lepas.






No comments: