10 March 2011

GEBENG BAKAL JADI....


Ini baru berita yang "ura-ura" sahaja. Selain Semambu di Kuantan, Gebeng juga adalah kawasan industri bagi negeri Pahang, tempar asal saya. Jika benar dia akan jadi pusat pemprosesan tanah jarang terbesar di dunia, kita patut bangga kan? Tapi macam mana kalau ada harga yang terlalu tinggi yang kita terpaksa bayar untuk dapat rekod "terbesar" itu?

Dan yang peliknya, kenapa agensi berita asing yang melaporkan ini? Jika ada agensi asing yang melaporkan tentang ini, mestilah bangga sekejap. "Yang terbesar di dunia tu"... Tapi tidak, ada risiko pada benda ini, seperti mana pembinaan reaktor nuklear di Malaysia.

Bahkan ada kebimbangan pada radiasi akan berlaku di Gebeng. Klik kat sini untuk baca berita dia.

Oh, jika agensi berita asing yang melaporkannya, saya lagi rasa was-was. Tolak ketepi bau-bau konspirasi, saya nak orang negeri saya selamat...Sebagai mana saya mengharapkan daerah Pekan tidak lagi dilanda banjir.

No comments: