07 December 2008

islam itu apa?

IsLAm itu Apa?

Soalan ini sy petik dari sahabat yang join forum halaqah.net, saya rasa menarik untuk topic ini di bahaskan. Sedikit perkongsian yang boleh saya sampaikan.

Pertama sekali apa yang kita perlu tahu nama islam itu sendiri sebelum kenal perwatakan di sebalik nama..
Islam berasal dari perataan Arab ‘salima’ yang bermaksud kesejahteraan. Kesejahteraan ini lahir kerana pada dasarnya agama islam diturunkan sesuai dengan firah manusia dan sifat semulajadi manusia. Pada saya kita boleh renung apa yang Allah turunkan lansung takde bertentangan dengan naluri manusia, semuanya boleh dilakuakn dan mendatangkan manfaat bukan sahaja pada diri sendiri malah manfaat pada sekeliling.

“Hadapkanlah wajahmu kamu dengan lurus kepada agama Allah, (tetaplah d atas) fitah Allah yang menciptakan manusia menurut fitrah itu”(Surah Ar-Rum:30)
Imam Qartubi di dalam al-Jamik Li ah-kamil Quran ketika menafsirkan perkataan ‘fitrah Allah’, memandang baik pandangan ulama yang mengatakan setiap bayi dilahirkan dengan persediaan mengenali Tuhannya(Alah) serta syariaat yang diturunkan olehNya.

“Sesungguhnya agama yang benar di sisi Allah adalah Islam” (Surah Ali-Imran:19).

Islam dalam ayat ini bermaksud ‘iman dan taat’. Pendapat ini berpandukan tafsiran yang d buat oleh Imam Abu al-Aliyah dan majority ulama mutakalimun.

Islam itu bukan pada kad pengenalan(IC). Tapi tertegak atas pelaksanaan rukun islam secara langsung membuahkan keparcayaan(rukun Iman) membentuk iman dalam diri manusia…taat pula lahir dari iktiqad kita pada Allah, bila kita dah kenal Allah, tauhid kita betul2 lurus maka menjadi mudah kita melaksanakan apa yang di suruh oleh Allah,InsyaAllah..

Islam itu mudah dan sederhana..

No comments: