27 October 2008

STRATEGI ARMEGEDON...

Kesan daripada strategi dapat dilihat dari segi keluhan siswazah sains sukar mendapatkan pekerjaan. Apa sudah jadi dengan jurutera2 dan saintis terutama jurutera IT pada masa hadapan?

Beberapa tahun lepas banyak kilang elektronik d Malaysia telah tutup seperti syarikat gergasi dunia seperti GE, Hewlet Packard, Siemen, Sony, Nokia kerana telah berpindah ke China dan India, selain daripada kos pekerja yang murah dan mengunakan berpuluh ribu pengatur cara dari India. Mendaftar syarikat perniagaan di negara maju seperti UK, Jerman, AS, dan Jepuan tetapi operasi sebenar dibuat di China, India, Brazil, Rusia, Mesir, Hunagry mengikut tenaga kepakaran. Misalnya, perisian computer terdapat di India, Mesir, Brazil; khidmat perakaunan terdapat di Filipina, seni bina(arkitek) terdapat di Hungary. Oleh itu, sebarang pekerjaan yang boleh dibuat secara cekap dengan upah yang rendah akan berpindah tempat dalam suasana ekonomi sekarang. Sebenarnya ini memberi impak kepada negara2 maju dan Malaysia sendiri iatu kepada tenaga mahir yang tiada pekerjaan.

Mengikut Forrester Research, sekurang2 nya 3.3 juta pekerjaan kolar putih di AS dengan gaji AS 136 billion akan berpindah ke China, India dan Rusia sehingga tahun 2015. UK pula akan kehilangan 25 ribu pekerja IT dan lebih 30 ribu jawatan kewangan ke negara luar dalam beberapa tahun akan datang. Gaji saintis dan jurutera di Malaysia lebih tinggi, mungkin kita kan mengalami nasib yang sama. Pengganguran tenaga mahir juga semakin bertambah.

Peranan paling utama untuma mengurangkan pengangguran ada 2 mekanisme yang boleh kita guna pakai. Yang pertama system pendidikan memainkan peranan penting kerana terlalu menekankan pemahaman dan pengingatan mengambil enteng soal kreatif dan aktif. Dan minda sebahagian siswazah yang suka bekerja makan gaji takde yang nak jadi intrepeneur, intrapreneur atau technopreneur yang mana peluang ini dalah lebih besar gajinya bahkan boleh memberi peluang pekerjaan kepada orang lain dan berkembang dengan pantas jika pandai mengolahnya…fikir2kan…
(Fakta dirujuk dari Majalah Kosmik)



No comments: